Etykiety opon

Etykiety opon – jak je odczytać?
W myśl rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, od 1 listopada 2012 r., sprzedawcy opon na terenie państw Unii Europejskiej są zobowiązani do zamieszczania etykiet na oponach przeznaczonych dla samochodów osobowych, SUV, dostawczych, ciężarowych, naczep, przyczep i autobusów. Rzeczone etykiety mają za zadanie podawać informacje obrazujące zużycie paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom generowanego hałasu, z czego wszystkie te treści muszą być przekazane w sposób jak najbardziej przejrzysty dla klienta. Co zatem przekazują nam te trzy kategorie?

Opór toczenia
Wyższe klasy wydajności pod względem zużycia paliwa obrazują mniejszy opór toczenia, który ma miejsce podczas jazdy. Na etykietach zostały one oznaczone literami od A do G (gdzie A oznacza najmniejszy opór toczenia a G największy).  Mniejszy opór oznacza mniejszą utratę energii w trakcie kontaktu z podłożem, co z kolei przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, a pośrednio ma również wpływ na środowisko naturalne ponieważ mniej spalin trafia do atmosfery. Należy jednak pamiętać, że mniejsze opory toczenia idą w parze z gorszą przyczepnością na mokrej nawierzchni. Warto mieć ten fakt na uwadze przy wyborze opon, koniec końców na zużycie paliwa przekłada się również wiele innych czynników, chociażby styl jazdy, a przyczepność na mokrej nawierzchni ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drodze, co przenosi nas do kolejnego oznaczenia.

Przyczepność na mokrej nawierzchni
Ten parametr odzwierciedlony jest w drodze hamowania na mokrej nawierzchni. Podobnie jak w poprzednim przypadku, ta cecha ukazana jest na etykietach w skali od A do G, chociaż w tym przypadku oceny D i G nie są używane. Różnica pomiędzy poszczególnymi klasami przekłada się na wydłużenie/skrócenie drogi hamowania przy prędkości 80km/h o około 3 do 6 metrów, czyli od jednej do dwóch długości samochodu. Warto zauważyć, że różnica między oponami najwyższej i najgorszej klasy może wynosić ponad 18 metrów.

Zewnętrzny hałas
Hałas zewnętrzny opony przedstawiany jest na etykiecie w decybelach oraz w postaci od jednej do trzech zamalowanych fal dźwiękowych. Jedna fala reprezentuje najniższą dopuszczalną wartość, trzy – najwyższą. To oznaczenie w większym stopniu ma wpływ na samo środowisko i podporządkowanie się normom, niż bezpośrednio na komfort kierowcy, czy też bezpieczeństwo jazdy.

Jak widać, etykiety zawierają w sobie wiele przydatnych informacji, które należy brać pod uwagę przy zakupie nowych opon. Mimo wszystko na myśl może przyjść wiele pytań dotyczących chociażby zależności między ocenami z etykiet a rozmiarem danego modelu opony, czy też samego sposobu uzyskiwania danych do parametrów na etykietach. W takim razie zachęcam do zapoznania się z dedykowanym artykułem artykułem o oznaczeniach opon.