Zima – ciężki czas dla auta

cars

Zima to dla naszego auta szczególnie ciężki czas. Niskie temperatury zmieniają parametry oleju i innych występujących w wielu miejsca auta środków smarnych, akumulator traci pojemność, hamulce mogą zamarznąć, wycieraczki przymarzają do szyby. Przyczyną niespodzianek może być również niskiej jakości paliwo. To tylko niektóre często spotykane w okresie zimowym problemy z jakimi zetknął się prawie każdy kierowca. Jak ich zatem uniknąć? Tym tekstem postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Problem z uruchomieniem silnika

To chyba najczęstszy i zarazem najbardziej zauważalny problem. Występuje w dwóch odmianach:

  • rozrusznik kręci, ale auto nie zapala,
  • rozrusznik się nie obraca.

O ile brak reakcji rozrusznika po przekręceniu kluczyka świadczy (bardzo często) o problemie z akumulatorem i może zostać łatwo rozwiązany (użycie dodatkowego akumulatora, zobacz artykuł „Jak uruchomić auto z kabli?”). „Kręcenie” silnika bez skutecznego uruchomienia może świadczyć o poważniejszych problemach. Częstą przyczyną takiego stanu rzeczy jest woda zawarta w paliwie, która po prostu zamarza w przewodach i uniemożliwia swobodny przepływ paliwa. Rozwiązaniem może być wprowadzenie auta do ciepłego garażu i odczekanie kilkudziesięciu minut.

Należy więc szczególnie w okresie zimowym dbać o tankowanie dobrej jakości paliwa, sprawdzać stan akumulatora i w razie potrzeby wymienić go na nowy zanim zacznie sprawiać problemy.

Newralgiczny moment – start silnika

Start silnika przy zimowych temperaturach jest dla tego podzespołu dużym obciążeniem. Olej jest gęstszy niż zazwyczaj i ma gorsze właściwości smarne. Warto więc zdać sobie sprawę z tego jak ważny jest dobry olej. Musi prawidłowo smarować elementy silnika zarówno podczas mrozów jak i upałów. O jakości smarowania w okresie zimowym dużo mówi nam pierwszy z dwóch głównych parametrów oleju silnikowego: 0W, 5W to najlepsze oleje na zimę.

Jak zwykle w wielu zasadniczych sprawach zdania są podzielone. Jedni uważają, że zaraz po uruchomieniu silnika należy natychmiast rozpocząć jazdę (i w ten sposób szybciej nagrzać silnik). Inni natomiast sądzą, że należy dać silnikowi chwilę popracować na biegu jałowym. Ma to spowodować lepsze rozprowadzenie oleju zanim silnik zostanie obciążony jazdą.

Które podejście jest lepsze? Natychmiastowe rozpoczęcie jazdy na pewno jest korzystniejsze dla środowiska. Do atmosfery trafia mniej spalin, silnik szybciej osiąga optymalne parametry pracy przez co zużywa mniej paliwa. Z drugiej strony obciążanie zimnego silnika wpływa niekorzystnie na żywotność jego podzespołów takich jak panewki, korbowody, gładź cylindrów.

Rozpoczęcie jazdy

Kiedy już zdecydujemy się rozpocząć jazdę warto przestrzegać kilku reguł (zanim silnik się nie rozgrzeje do ok. 90 st. C). Przede wszystkim nie należy „wkręcać silnika” na wysokie obroty i unikać gwałtownych przyspieszeń.  Takie postępowanie wydłuży czas bezawaryjnej eksploatacji silnika.

Warto również pamiętać, że elementy takie jak skrzynia biegów, przeguby półosi, dyferencjały, sprzęgła wiskotyczne także zawierają środki smarne, które w niskich temperaturach mogą mieć gorsze właściwości. W początkowej fazie jazdy należy prowadzić w sposób nie obciążający nadmiernie tych elementów.

Hamulce

Duże mrozy mogą przyczynić się do wystąpienia zjawiska przymarzania klocków do tarcz hamulcowych. Jeśli niefortunnie zamoczymy chłodne tarcze, a następnie pozostawimy auto na dłuższy czas na mrozie to tarcza i klocek mogą się „zlepić”. To za sprawą cienkiej warstwy wody pomiędzy tymi dwoma elementami. Jeśli pokonujemy dłuższe dystanse to nie musimy się obawiać zamoczenia tarcz. Z ciepłych elementów woda szybko odparuje.

Przymarzające wycieraczki

Spodziewając się opadów śniegu podnieśmy pióra wycieraczek. Pozwoli na to uniknąć ich przymarznięcia do szyby. Warto również pamiętać, aby wyłączać dźwignią wycieraczki po zakończonej jeździe. Unikniemy w ten sposób niespodzianki polegającej na wyrwaniu przymarzniętych piór wycieraczek podczas włączenia zapłonu w aucie. Jeśli już jednak zapomnimy podnieść wycieraczek to spryskajmy je odmrażaczem i włączmy ciepły nawiew na szybę. Po kilku minutach powinny się odkleić.